De top-4 problemen bij klantenbinding

Weet u hoeveel boekers u per jaar verliest? Mogelijk niet, als was het maar omdat veel boekingen voorgenomen éénmalig zijn. Bovendien, zo wordt vaak gedacht, is het vaak verstandiger om uw kostbare tijd energie te steken in het werven van nieuwe boekers. Wij geven u de 4 veel voorkomende redenen voor boekers om een zakelijke bezoek tot één keer beperken.

1. Gebrek aan gastvrijheid

Een vaak gehoord punt is het gebrek aan gastvrijheid; althans in de beleving van gasten. Het is goed te vermelden, dat zelfs futiliteiten de communicatie al in de weg kunnen staan. Het probleem hierbij is alleen dat enige ongenoegen door de gast niet gecommuniceerd worden. Een ontevreden gast zal helaas niet alleen wegblijven, maar kan ook aanzet geven tot negatieve mond-tot-mondreclame.

2. Een beperkte afhandeling van klachten

Zoals in punt 1 genoemd, is het eerder uitzondering dan regel als een klacht "zomaar" (als u er niet naar zou vragen) wordt gemeld. Terwijl het afhandelen van klachten er juist voor kan zorgen dat een"neutrale boeker" een "bijzonder tevreden boeker" wordt. Door het goed afhandelen van een klacht kunt uw boeker laten zien dat u hem/haar serieus neemt. U zult merken dat u de verwachting van uw boeker regelmatig kunt overtreffen. Door positief naar klachten te kijken, kunt u deze zien als een unieke éénmalige kans om uzelf te bewijzen. Een tevreden gast zal immers eerder geneigd zijn uw vergaderlocatie vaker te boeken.

3. Een vergaderlocatie voldoet niet aan de verwachting

Alhoewel boekers van een vergaderlocatie natuurlijk op voorhand over uitgebreide informatie van de locatie bezitten, kan het voorkomen dat een locatie niet voldoet aan het gewenste kwaliteitsniveau of de uitstraling die men zoekt. Daarnaast kan het voorkomen dat de ligging en/of de omgeving niet langer volstaat. De eerste twee punten zijn in beginsel persoonlijk voor uw boeker, maar dienen wel in ogenschouw te worden genomen als u dergelijke signalen vaker oppikt. Door uw boeker aan het einde van zijn/haar bezoek een korte vragenkaart te laten invullen, kunt u te weten komen wat uw boeker vindt van de uitstraling van uw vergaderlocatie en overige belangrijke punten. Houd er rekening mee dat uw vragenlijst hooguit 10 vragen telt in multiple-choice vorm, met demogelijkheid tot het geven van een neutraal antwoord;"Geen mening". Desgewenst kunt u afsluiten door een toelichting te vragen op eventuele negatieve antwoorden. Als systematisch op één of meerdere vragen negatief wordt geantwoord, is dit reden tot het verbeteren ervan.

4. De locatie "matcht" niet voldoende met uw doelgroep

Een vaak vergeten punt is het ontbreken van een goede match tussen de vergaderlocatie en de doelgroep. De eerste vraag hierbij is natuurlijk wat u ziet als uw doelgroep. Uw boekers en uw doelgroep kunnen immers uiteen liggen. Het is daarom van belang dat u uw doelgroep goed definieert. Uiteraard is uw vergaderlocatie gericht op het zakelijke segment, maar de eigenschappen van uw locatie zijn bepalend zijn voor het vaststellen van uw doelgroep. Wat is uw minimale en maximale vergadercapaciteit? Waar is uw locatie gelegen? Voor welke unieke eigenschappen komen locaties naar uw locatie? Al deze vragen (en nog veel meer) bepalen het profiel van uw beoogde boeker. Dit principe is ook van toepassing op aspecten als "prijs", "kwaliteit" en "verwachtingsniveau". Als een boeker puur op zoek is naar rust en ruimte, is het onwaarschijnlijk dat hij/zijin het centrum van een grotere stad boekt.

Heeft u vragen naar aanleiding van deze publicatie?
Dan kunt u uiteraard vrijblijvend contact opnemen met .

0.0370